Tuesday, June 9, 2020

Kerajaan Sarawak Serah Geran Pendidikan Berjumlah RM9 Juta Kepada Sekolah Persendirian Cina


KUCHING: Kerajaan Sarawak menyerahkan geran pendidikan berjumlah RM9 juta kepada Lembaga Pengurusan Gabungan Persatuan Sekolah-Sekolah Cina Persendirian Sarawak.

Geran tersebut telah disampaikan Ketua Menteri Datuk Patinggi (Dr.) Abang Haji Abdul Rahman Zohari bin Tun Datuk Abang Haji Openg kepada Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Sekolah Menengah Chung Hua Kuching No. 1, 3 dan 4 Datuk Richard Wee di Wisma Bapa Malaysia pada Selasa.

Sementara itu, Lembaga Pengurusan Gabungan Persatuan Sekolah-Sekolah Cina Persendirian Sarawak dalam satu kenyataan berkata, pihaknya amat menghargai dan mengucapkan terima kasih di atas pengiktirafan Kerajaan Sarawak dengan memberi sumbangan pendidikan kepada sekolah Cina di negeri ini.

“Sebelum ini, pada tahun 2014, Kerajaan Sarawak telah memperuntukkan sebanyak RM3 juta untuk 14 Sekolah-Sekolah Cina Persendirian.

“Bagaimanapun, jumlah itu meningkat setiap tahun pada tahun 2015 kepada RM4 juta dan meningkat kepada RM5 juta pada tahun 2016, RM6 juta pada 2017, RM7 juta pada 2018 dan RM8 juta pada 2019.

“Secara keseluruhannya, kerajaan Sarawak telah memperuntukkan sebanyak RM33 juta dalam tempoh enam tahun ini,” katanya.

0 comments:

Post a Comment